W dniach 20 – 22 maja 2018 r. uczniowie klasy VI „b” wraz z wychowawcą oraz panią Alicją Juszczak zwiedzali rodzinne strony patrona naszej szkoły – miasto Toruń. Wycieczka obfitowała w wiele wspaniałych atrakcji. Pierwszą stacją turystyczną w drodze do Torunia było stanowisko archeologiczne w Biskupinie. Uczniowie zwiedzali rezerwat oraz uczestniczyli w warsztatach „Dzieje pieniądza”, wybijając własną pamiątkową monetę.

Z historią miasta Torunia i jego najważniejszymi zabytkami (m.in. krzywą wieżą, rynkiem, ratuszem, dworem Artusa, kamienicą pod złotą gwiazdą, domem i pomnikami Mikołaja Kopernika, zamkiem krzyżackim...) zapoznał nas lokalny przewodnik, z niezwykłym poczuciem humoru opowiadający o mieście i toruńskich legendach, które dodatkowo wysłuchaliśmy w wykonaniu aktorów z Domu Toruńskich Legend.

Z tradycją wypieku piernika zapoznaliśmy się w Toruńskim Żywym Muzeum Piernika. Dzieci pod okiem mistrza i piernikowej wiedźmy samodzielnie upiekły pyszne pierniczki.
Spacerom po Bulwarze Filadelfijskim, starówce, zaklętych i czarodziejskich uliczkach, a także podczas rejsu statkiem po Wiśle,  towarzyszyła doskonała aura. W słońcu i soczystej majowej zieleni Toruń wyglądał jeszcze piękniej! A panorama miasta z tarasu widokowego Katedry Świętojańskiej (52 m) zapierała dech w piersiach...
Wizyta w mieście naszego patrona zaowocowała również spotkaniem z astronomią. W Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium Toruń” uczestniczyliśmy w wirtualnej podróży do granic poznawalności Wszechświata, oglądając seans „Makrokosmos”. Odwiedziliśmy także Obserwatorium Astronomiczne w Piwnicach, gdzie uczniowie wysłuchali niezwykle ciekawej lekcji oraz podziwiali największy teleskop w Polsce.

Odkryliśmy jeszcze więcej powiązań z Kopernikiem, uczestnicząc w nocnym widowiskowym pokazie Fontanny Cosmopolis. Dowiedzieliśmy się, że nawiązuje ona do słynnego dzieła Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”, ma niewidoczną taflę wody, przysłoniętą granitowymi płytami z wyrytym łacińskim tekstem i schematem układu heliocentrycznego, znanym z 8 strony dzieła toruńskiego astronoma. W katedrze toruńskiej podziwialiśmy pierwszy pomnik naszego patrona oraz chrzcielnicę.
Poza zwiedzaniem mieliśmy również czas na rozrywkę (kąpiel i zabawę w toruńskim Aquaparku, wizytę w Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy”, dyskotekę, przyjęcie urodzinowe) oraz kulinarną rozpustę (obiadki w restauracji hotelowej, pierogarni w Starym Młynie, lody w najstarszej toruńskiej lodziarni i oczywiście posiłek w upragnionym Macu!).

Wyczerpani 3–dniowym „wojażowaniem” wróciliśmy z wielkim bagażem wspomnień, torbami pełnymi pierników i pamiątek. Szkoda, że ten czas tak szybko minął...

Wychowawca: Agnieszka Aksamit - Sowińska

Szkoła Podstawowa

im. Mikołaja Kopernika w Pełczycach

edukacja

26 maja 2018
Po piernika do miasta Kopernika...