Co zrobić, by uczniowie z chęcią sięgali po książki i z niecierpliwością czekali na kolejne lektury? Sposobów jest mnóstwo. Jedne lepsze, inne gorsze. Ważne, żeby szukać, bo przecież kto szuka, ten znajdzie. Uczniowie klasy III a chyba odnaleźli swój sposób, aby rozprawić się z tym obowiązkiem. Postawili na projekt LEKTURA W PUDEŁKU.
Na czym on polega? Na pewno na przeczytaniu tekstu, ponieważ samo streszczenie nie sprawi, że uczeń będzie wiedział, co powinno się znaleźć w owym tajemniczym pudełku. Na początku ustalamy termin rozpoczęcia pracy z lekturą, ponieważ uczniowie powinni mieć określony dokładnie czas na realizację projektu. Każdy uczeń podczas czytania danej książki ma za zadanie wypełnić pudełko przedmiotami, które skojarzyły mu się z wybranym fragmentem książki, może z przygodą głównego bohatera. Kiedy pudełko pęka w szwach, nadchodzi czas na prezentację skarbów zgromadzonych podczas czytania. W wielu przypadkach rzeczy powielały się – co jest naturalne. Jednak okazało się, że liczyć mogliśmy na wiele zaskoczeń i nieoczekiwanych skojarzeń.
We wrześniu „zamknięta w pudełku” została „Asiunia” Joanny Papuzińskiej. Uczniowie podczas prezentacji starali się zadbać o wypowiedź, rozbudować ją, unikać powtórzeń, ale przede wszystkim ten sposób doskonale pobudził kreatywność, wyobraźnię i rozwinął pamięć. Myślimy, że ta metoda - LEKTURA W PUDEŁKU - zostanie z nami do końca III klasy, a kto wie, czy nie dłużej.
Tekst, zdjęcia Anna Goławska
Szkoła Podstawowa
im. Mikołaja Kopernika w Pełczycach
sp@sppelczyce.pl
epuap: /sppelczyce1/SkrytkaESP
+48 95 768 54 29 - Sekretariat
+48 515 379 691 - Pedagog
+48 515 379 527 - Stołówka
ul. ks. kan. Henryka Raźniewskiego 3
73-260 Pełczyce
Polska